Cadaqués

6 juni 2017 - Cadaqués, Spanje

Vandaag zoals gezegd, museumbezoek.

We zijn al voor 10 uur op weg naar Cadaqués, meer bepaald naar Port Lligat, waar Dalí zijn woning had.Lut had ons verteld dat de weg naar Port Lligat zo wondermooi was, wij vonden in eerste instantie de baan maar niks, twee rijvlakken rechtdoor. Maar bij de afslag naar Roses, een gekende badplaats begon de weg te versmallen en meer en meer te kronkelen.Inderdaad, het werd een adembenemende rit met prachtige verzichten om eindelijk Port Lligat te bereiken.Dankzij Lut wisten we dat we de ingang op voorhand moesten vastleggen gezien het beperkt aantal bezoekers van de woning.Er waren inderdaad mensen tot daar gekomen zonder reservatie en, jawel ze konden niet binnen en keerden teleurgesteld terug.Om de 10 min. liet men een groepje binnen van een zestal personen.Bovendien kregen we er gratis de nodige uitleg bij, heel leerrijk : zoals de schuine spiegel die Dalí toeliet vanuit zijn bed als eerste Spanjaard de zon te zien opgaan boven zee.De villa blijkt de meest oostelijk gelegen woning te zijn in Spanje.Binnenin is er nog het origineel meubilair alsook het schildersatelier van onze Salvador.

Het mooie Cadaqués was eveneens de moeite waard te bezoeken, we hadden al de moeite van de wereld om dat kleine paradijsje te verlaten.

Het werd dus te laat om nog in Figueres het museum te bezoeken, dat zal voor morgen zijn.

Omdat Dalí zijn laatste jaren verbleef in El castillo de Púbol niet ver van Girona voorzien we morgen eerst daar naar toe te gaan, dus nog twee musea te gaan !

Weer een drukke dag in het vooruitzicht.