Vilafamés

4 juni 2017 - Vilafamés, Spanje

Deze morgen verlieten we het zonnige Torrevieja en raar maar waar, een uurtje later reden we al in de regen ! Zullen het nog moeten geloven dat de costa blanca over een micro klimaat beschikt met een zon die overuren doet.Vlotjes rijden we naar onze bestemming,iets na 13 u zien we Vilafamés in de opdoemen.Wat blijkt, we liggen pal op de Greenwich meridiaan, een plaat langs de weg geeft het aan.Geen wonder dat we al drie weken worstelen met de Spaanse uren, wanneer gaan ze nu eindelijk overschakelen op UTC +O ?. Een volgende plaat is leuk : " uno de los pueblos más bonito de España ".Inderdaad het dorpje blijkt wondermooi, de huisjes op de flanken van een heuvel met bovenop een vroeger moors kasteel.

Ons hotelletje L'Antic Portal ligt iets onder het kasteel en is mooi gebouwd deels in de rotsen.Weer een uitstekende keuze !

We maken een eerste wandeling en bewonderen het ene steegje na het andere, maar we kregen honger.Veel keuze is er niet maar we worden aangetrokken door een restaurantje waar blijkbaar veel plezier wordt gemaakt.Het zit er inderdaad barstensvol, nog net twee plaatsjes voor ons, en nogmaals belanden we in het echte Spanje : ganse families, van grootouders tot kleinkinderen die om het luidst hun klapke doen : hebben al die Spanjaarden hoorproblemen ?

We hoeven niet te zeggen dat het eten verrukkelijk was.

Er is hier een museum van hedendaagse kunst maar toen we er aankwamen sloten ze net de deur, niet getreurd, binnenkort halen we onze schade in.

Heel speciaal, in de hoofdstraat, een gigantische rots ( la Roca grossa ) waaraan een leuke legende verbonden is die we jullie niet willen onthouden : de inwoners van het dorp vreesden dat de rots plots zou verschuiven en iemand zou verpletteren, daarom bonden ze er een dik touw om en trokken met zijn allen aan de rots, het touw brak en de bewoners gleden op hun achterste naar benden. Sindsdien worden ze "culrojos" de rode achtersten genoemd, leuk gevonden hé ?

Tegen de avond brak een fel onweer los maar geen paniek, het kondigt een warmer weer aan voor de volgende dagen, wait and see....

1. Herman buur:
    5 juni 2017
    Een prachtig land . Zeer mooie verslagen van jou Luc . Je doet ons goesting krijgen. Hier zijn we jaloers op dat onweer , geen druppel regen lags de verversdijk, tot binnenkort , alhoewel , zaterdag zijn we ook piepie dada naar ons geliefde engeland
  2. Jean-Marie Bulthé:
    5 juni 2017
    Naar verluidt is het microklimaat te verklaren door de aanwezigheid van de vele zoutmeren langs de kust. En ook hier was er gisteravond onweer, maar nu terug een blauwe hemel.
  3. Luc & Mimi:
    5 juni 2017
    Ja, we zijn elke dag verwonderd van de mooie dorpjes in het binnenland.De regen was hier heel welkom, de boeren snakten er naar.
  4. Vandergraesen André:
    8 juni 2017
    Onze tuin ligt er ook kurkdroog bij. Goed voor het afrijden vd gazon, want die groeit niet. Slecht voor mij, elke dag loop ik emmers water te geven aan al de plantjes in de bloembakken. En die voorspelde regen voor hier? Daar hebben we nog niks van gezien! Ze wachten ermee tot jullie thuis zijn, denk ik!