Jaca

17 mei 2017 - Jaca, Spanje

Wakker worden door fluitende vogeltjes en voor de rest... stilte !

Uitgebreid ontbijt aan de rand van het zwembad...., maar we moeten verder.

Omdat het vandaag een tocht wordt van bijna 500 km besluiten we wijselijk een beetje te zondigen : we nemen toch de "payage" tot in Pau wat ons twee uren winst geeft in onze planning.

Voor ons doemen de Pyreneeën op, nog redelijk veel sneeuw,,wow !

Via een 10 km lange tunnel die gratis en zo goed als verlaten is bereiken we Spanje.

Net voorbij de grens op 20 km van onze eindbestemming maken we een kleine omweg om Can Franc aan te doen.Onze vrienden uit Pontevedra hadden ons verteld dat we zeker het station moesten bekijken, een gigantisch gebouw in een dorpje van 600 inwoners : bij de bouw in de jaren 20 van de vorige eeuw dacht men een belangrijke verbinding te voorzien met Frankrijk via deze weg, het werd echter een fiasco, maar het gebouw staat er nog steeds.

We bereiken Jaca : begin van de sterrenweg naar het sterrenveld=campus de estrellas of Compostela. Hier begint voor vele pelgrims de lange weg naar Compostela.

Het belangrijkste gebouw in het centrum is de kathedraal San Pedro uit de 11de eeuw, niet alleen sober qua uiterlijk maar ook binnen, somber en zonder enige versiering.

We moeten ons nog aanpassen aan de Spaanse gewoonten : om 19 u zochten we al een restaurantje maar pas rond 21 u waren de meeste open.Vanaf morgen gaan we ons aanpassen aan de Spaanse manier van leven.

We aten "coronitas de Santa orosia" een,zoet koekje, de specialiteit vande streek.

Morgen naar Bilbao, het wordt waarschijnlijk een regenachtige dag, maar ja, het noordwesten van Spanje is dan ook de enige groene streek van het land.

1. Jean-Marie Bulthé:
    18 mei 2017
    Bienvenidos en España.
    Disfruten del pais y practicen bien el castellano.
    Ja, het wordt aanpassen, zeker in het niet-toeristische binnenland.
    Leuk om lezen dat jullie al van bij de start op Spaans ritme zijn overgestapt.