Bilbao - dag 1

18 mei 2017 - Bilbao, Spanje

Deze morgen zagen we de inwoners van Jaca rondlopen met een paraplu. Het was het begin van een 5 uur durende hevige regenbui.

10 km voorbij Jaca voorzagen we een halte om naar het monesterio San Juan de la Peña te gaan kijken : valía la pena = het was de moeite ! Onder een overhangende rots zag men de overblijfselen van een klooster.

De volgende 100 km waren we alleen op de baan, geen kat, zelfs geen pelgrim op weg naar Santiago de Compostela ondanks de vele wandelwegen die we kruisten.

Bij het naderen van Bilbao zagen we eindelijk terug blauwe lucht, ook de temperatuur steeg van 8 graden onderweg naar 20 graden in de stad.We wisten dat ons hotel moeilijk te vinden was maar dat we anderhalf uur moesten zoeken hadden we niet gedacht.Onze kamer kijkt uit op de stad en vlakbij is een kabelbaan (funiculaire) die ons in het centrum brengt.

Deze namiddag was het kuieren en de stad een beetje verkennen en smullen van lekkere pintxos.Morgen staat ons het zwaardere werk te wachten : bezoek aan het Guggenheim museum.

1. Chris:
    18 mei 2017
    Luc,

morgen reageer ik even. Maar nu al zeggen dat... Anderlecht zonet kampioen is geworden.
  2. Chris:
    19 mei 2017
    Jaca is een gebied dat we goed kennen. We verbleven er een tijd geleden (een chaletje) en trokken van daar naar Puente de la Reina, een van de Spaanse startplekken van de Camino. Met de conservator van de Damse poldervesten gingen we in de uitlopers van de Picos de Europa verschillende soorten gieren observeren. Ik herinner me nog de 'quebrantahuesos', de koningsgier, die (letterlijk) de botjes (huesos) van dode dieren op de rotsen stuk laat vallen (quebrantar) om dan het merg op te peuzelen.
    Maar genieten jullie maar van de pintxos aan het indrukwekkende Guggenheim in Bilbao. Als hij er nog staat, doe eens de groeten aan de gigantische hond-vol-bloemen, een kunstwerk van Jeff Koons.
    En drink maar een paar "pintxos" op paarswit. Hartelijk!
    Chris
    Hier een vreselijke knaller van een nachtelijk onweer overleefd, met bakken en bakken water!
  3. Herman buur:
    19 mei 2017
    40 jaar geleden zijn we daar ook gepasseerd met een caravan en vier jonge snaken in de bak, van Guggenheim was nog geen sprake .Via de noordkust van Spanje trokken we toen naar Portugal ,Van GuggenHeim NewYork kunnen we meepraten.vertel maar veel GH bilbao in uw volgende blog
  4. Brigitte:
    20 mei 2017
    Ziet er al mooi uit....we volgen jullie komst !!
    Geniet van de reis....en kom bij ons dan maar wat uitrusten
    B enR